torstai 16. elokuuta 2012

1-vuotias Joulureki


Joulureen ensimmäisestä postauksesta on aikaa tänään täsmälleen vuosi. Vuodessa on tapahtunut PALJON! Paljon enemmän kuin villeimmissä kuvitelmissanikaan uskalsin toivoa. Tänään onkin sopiva päivä katsastaa menneeseen. Mitä on tapahtunut Joulureessä ja sen ympärillä ja ketä täällä on käynyt.

Vuosi sitten saimme siskontyttöni Wiltsun kanssa päihimme ajatuksen perustaa joulublogi. Olimme pariin otteeseen kirjoittaneet eri aiheista blogia yhdessä, mutta molemmat blogit kaatuivat innostuksen puutteeseen ennen kuin ehtivät edes kunnolla alkaakaan. Kumpikin olimme leikitelleet ajatusta joulublogistakin, mutta vasta tuolloin otimme asian yhdessä puheeksi. Ja siitä se sitten lähti. Suunnittelua kesti yhden illan ja sen jälkeen laitettiin tuulemaan. Wiltsu teki blogille pohjan, minä keksin nimen, esittelytekstin ja kirjoitin ensimmäisen postauksen, joka oli - yllättäen - Rekiretki-laulun sanat. Aiemmin en edes tiennyt, että joulublogeja on olemassa. Koko blogimaailma oli minulle varsin uusi juttu, joten meillä ei ollut mitään ennakkokäsitystä siitä, millainen joulublogin pitäisi olla. Teimme siitä oman näköisemme.

Joulureki rupesi etenemään vauhdilla. Vain muutaman viikon olemassaolon jälkeen laitoimme pystyyn Salaisen Jouluystävän, johon tuli 11 osallistujaa. Kierros onnistui hyvin ja meillä kaikilla oli mukavaa pakettiemme kanssa. Salainen Jouluystävä 2012 alkaa ilmoittautumisella muutaman viikon kuluttua, joten olkaahan kuulolla. Viime syksynä saimme myös uuden hienon otsikkobannerin, jonka mieheni työkaveri avuliaasti teki meille.

Marraskuussa pamahti oikein kunnolla, kun meihin otettiin yhteyttä Ylen Aamu-tv:stä. No minähän menin, yllytyshullu kun olen. Sen jälkeen kävijämäärä lisääntyi reippaanlaisesti. Aamu-tv:n esiintyminen poiki minulle vielä vierailun Ylen Oulu-radiossa aatonaattona. Mahtavia kokemuksia olivat molemmat tapaukset, en kadu ollenkaan, vaikka jänskätti ihan hurjasti.

Tämä vuosi lähti käyntiin hiljaisesti, eikä ihmekään, harvahan sitä joulua enää jaksaa tammikuussa ajatella. Mutta minäpä jaksan, jouluhullu kun olen. Joulurekeä siis kirjoitettiin myös vuoden ensimmäisinä kuukausina. Ei toki yhtä tiuhaan tahtiin kuin joulun alla, mutta ilman pidempiä taukoja kuitenkin. Wiltsu ei jaksanut ajatella kevään tullen jouluisia ajatuksia ihan yhtä paljon kuin minä, joten hän jättäytyi Joulureestä pois toukokuussa. Tosin ei ole aivan mahdoton ajatus, että hän tulisi aputontuksi vielä jossain vaiheessa - aika näyttää.

Juuri kun ajattelin kesän tulleen ja ihmisten unohtaneen viimeistään siinä vaiheessa kaiken jouluun liittyvän, tuli minulle sähköpostia MeNaiset-lehdestä. En osaa sanoa "ei", joten sinne mentiin. Jouluinen kesäjuttu Joulureen jouluhöperöstä vetäjästä ja toisesta jouluhullusta julkaistiin juhannusviikon MeNaisissa.

Vauhdikas on siis ollut vuosi. Paljon on tehty myös kotona. Keittiössä on leivottu ja kokkailtu useammin kuin koskaan aikaisemmin. Askartelun maailma on avautunut minulle uudelleen useiden vuosien hiljaiselon jälkeen. Joulumusiikista ja jouluelokuvista on tullut nautittua mielin määrin. Kaiken kaikkiaan jouluinen fiilis on yllä koko ajan, eikä se ole ollenkaan hassumpaa. Suosikkijuttuja blogissa minulle ovat olleet paljettikoristeiset joulupallot, kakkupaperienkelit, kanelikaakao, lumiukkosoppa, dajm, suussasulava suklaakakku ja monet, monet muut.

Ketä täällä on sitten käynyt ja mitä he ovat lukeneet? Eniten kävijöitä on ollut Suomen lisäksi Yhdysvalloista, Venäjältä, Ruotsista, Saksasta, Iso-Britanniasta, Ranskasta, Tanskasta, Kanadasta ja Kuwaitista. He ovat lukeneet kaikista eniten juttuja Maraboun konvehdeista, Lumiukkosopasta ja viime vuoden arvonnasta. Eniten kävijöitä oli viime marraskuussa, jolloin käyntejä oli hieman yli 19000. Yhteensä Joulureessä on vierailtu reilut 55000 kertaa.

Myös muista blogeista on tullut käyntejä. Eniten kävijöitä on tullut Wiltsun omasta lastenvaateblogista Kahden Tähden Lentoa sekä joulublogeista Keltaisen talon joulunodotusta ja Jouluisia hetkiä. Kiitokset teille ja kaikille muillekin, jotka ovat linkittäneet Joulureen blogiinsa!!! Minä olen tehnyt periaatepäätöksen, että en linkitä muita blogeja Joulurekeen, koska listan ylläpitäminen toisi lisää työtä ja haluan keskittää kaiken jouluisen energiani juttujen kirjoittamiseen.

Kiitokset, kun olette olleet mukana! Kiitokset, kun olette kommentoineet ahkerasti! Kiitokset erityisesti siitä, että olette ottaneet Joulureen niin sydämellisesti vastaan! Parempaa blogivuotta en olisi voinut toivoa. Toivottavasti Joulureen tänään alkava toinen vuosi on yhtä tunnelmallinen ja ihana kuin ensimmäinenkin vuosi oli. :)


15 kommenttia:

  1. Haikein tunnelmin lueskelen aina Joulureen päivityksiä ja tämä postaus herätti erityisen paljon tunteita. Vuoteen on mahtunut todella paljon. Olen onnellinen siitä, että sain olla kanssasi käynnistämässä Joulurekeä vuosi sitten. Joulun jälkeen tuli pieni uupumus ja oma elämäntilanne ja vakava sairastumiseni saivat minun tekemään vaikean päätöksen jättäytyä tauolle Joulureestä. Erittäin mielelläni kirjoittaisin Joulurekeen edelleen, mutta omat kapasiteetit ovat melko loppu tällä hetkellä.

    Joulureki on minulle erittäin rakas ja olen otettu siitä, että pidät minulle edelleen aputontun paikkaa. Tämä vuosi menee ja ensi vuoden alkukin vielä sairastaessa, enkä pystyisi ottautumaan Joulurekeen täyspainoisesti siinä määrin kuin sydämessäni tahtoisin. Mutta toiveesta voisin muutaman postauksen kirjoittaa, etenkin jos tulee postauspyyntöjä lasten jouluisista asioista tai hyväntekeväisyystyöstä. Nämä edellä mainitut ovat joulussa eniten lähellä sydäntäni.

    Suurin kiitos Joulureestä kuuluu Sinulle Teija, joka olet jaksanut pitää tämän koko vuoden aktiivisena ja tehnyt tästä omannäköisensä blogin. Samaan malliin vaan jatkossakin!

    Ja Salaiseen Jouluystävään uskoisin tulevan tänä vuonna ennätyksellinen määrä porukkaa mukaan. Täällä jo yksi innokas Salainen odottelee Salaisen Jouluystävän starttaamista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi! Jos tulee lapsiin liittyvää juttutarvetta, niin nakitan ne varmasti sinulle, joten saat olla sitten vaikka vierailevana tähtenä. :) Vaikka olenkin lapsenmielinen, niin esimerkiksi lastenvaatteisiin liittyvät aiheet ovat minun tietämykseni ulkopuolella reilusti. :)

      Poista
  2. Onnea 1-vuotiaalle Joulureelle! :)

    VastaaPoista
  3. Olen todella iloinen ja tyytyväinen, että saitte näin mahtavan idean Wiltsun kanssa vuosi sitten! :) Olen nauttinut blogista ja tulen varmasti vierailemaan täällä ahkerasti, vaikka en aina kommentoisikaan kirjoituksia. Itsellänikin on tullut kovasti joulujutut pinnalle ja omassa blogissani niistä vähän kirjoitinkin. Jos Wiltsu jaksaa, niin lukisin mielelläni juttua lasten kanssa tehtävistä jouluaskarteluista, koska niitä haluaisin omien lasteni kanssa tehdä! Myös jouluksi tehtävien hillojen, sinappien, karkkien tms. tekemisestä olen kiinnostunut, haluaisin lukea Tuijan kokemuksia sellaisista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hilloja ja sinappeja en mene lupaamaan varmaksi, vaikkakin niiden tekeminen kyllä kiinnostaa minua. Karkkeja tulee melko varmasti tehtyä, joten ainakin yksi toivomuksistasi toteutuu minun puoleltani. :)

      Poista
    2. Minä olen aina joka jouluksi tehnyt sinapin. Tosin nyt tänä vuonna en mene takuuseen, tuleeko tehtyä. Omatekoinen sinappi on aivan ihanaa!

      Poista
  4. Hei,
    Onnea ja kiitos kivasta blogistasi :)
    t.iinuska

    VastaaPoista
  5. Onnea 1-vuotiaalle! Alusta asti olen blogia seurannut ja juttujanne on kiva lukea :)

    VastaaPoista
  6. Onnea Joulureelle! Tätä on niin kiva seurata :) Odotan myös innolla uutta Salaisen jouluystävän alkua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Salaiseen ei olekaan enää pitkä aika... ;)

      Poista
  7. Olen niin mukana Salaisessa jouluystävässä! Joko saa ilmoittautua, joko jo?! :)

    VastaaPoista